معرفی سلاح سری لیزری نظامیان ایران + عکس و مشخصات فنی

تصویری از توپ لیزری مورد استفاده در ناو جنگی

 
 

 

 

سلاح حاصل از این تکنولوژی نیز نوعی جنگ‌افزار انرژی هدایت‌شده است که از پرتو لیزر برای تخریب هدف استفاده می‌کند؛ از دهه ۱۹۷۰ تاکنون سلاح‌های لیزری متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده‌اند، اما اغلب آن‌ها از مرحله تحقیق و اثبات تکنولوژی فراتر نرفته‌اند.

امروزه جنگ‌افزار‌های زمینی لیزری توانایی نابودی موشک‌ها، پهپاد‌ها و گلوله‌های توپ و خمپارهٔ در حال پرواز را پیدا کرده‌ و سلاح‌های لیزری هوابرد نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و حتی سیستم‌های لیزری فضایی برای نابودی ماهواره‌ها یا موشک‌های بالستیک نیز پیشنهاد شده‌اند.

مهم‌ترین مزیت سلاح‌های لیزری این است که به لحاظ اقتصادی نسبت به سلاح‌های مورد استفاده فعلی به صرفه تر است چراکه هزینه هر شلیک یک سلاح لیزری فقط هزینه صرف انرژی است که  سوخت شیمیایی یا نیروی الکتریسیته آن را تامین می‌کند.

بدین ترتیب در بسیاری از سلاح‌های لیزری هزینه هر شلیک کمتر از یک دلار بوده و این در حالیست که گلوله‌ها یا موشک‌هایی با قدرت تخریبی برابر، هزاران دلار قیمت داشته که باید هزینه‌های حمل‌ونقل و نگهداری را نیز به آن‌ها اضافه کرد.

مزایای استفاده از سلاح های لیزری

همچنین سلاح‌های لیزری قطعات مکانیکی کمی دارند و به سرعت تغذیه یا شارژ می‌شوند و هزینه‌های مربوط به استفاده، تعمیر و نگهداری آن‌ها حتی از مهمات سلاح‌های متعارف نیز کمتر است.

مهم ترین مزیت آن اما سرعت اصابت هر شلیک آن است به نحوی که اشعه لیزری که با سرعت نور حرکت می‌کند و نیازی به محاسبه جابجایی هدف ندارد، فرار برای دشمن را سخت و در واقع غیر ممکن می کند.

 

 این ویژگی لیزر را گزینه‌ای عالی برای درگیری با اهداف بسیار سریع همچون موشک‌ها و راکت‌ها، گلوله‌های توپ و خمپاره می‌سازد.

در سطحی پایین تر، حمله آمریکا به افغانستان و سپس به عراق در پی فروریختن برج‌های دوقلوی این کشور و درگیری نظامیان این کشور با گروه‌های شبه نظامی یا تروریستی عراق و افغانستان موجب شد، سلاح‌هایی مثل انواع تک‌تیرانداز که برای شلیک به اهداف دور دست طراحی شدند کابرد بیشتری برای آن‌ها داشته باشد.

هشدار دهنده لیزری ساخت صا ایران

در یکی از این موارد اول اسفند پارسال سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در سفری به سیستان و بلوچستان از این جنس دستاورد‌های نیروی زمینی ارتش بازدید کرد.  

 تصاویر منتشرشده از این بازدید نشان می دهد امیر سرتیپ دوم خزایی فرمانده جهاد خودکفایی نزاجا در حال توضیح یکی از این دستاورد‌هاست که «سامانه هشدار دهنده لیزری محمول توسط نفر» نام دارد.

این سامانه را سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش برای مقابله با تهدیدات سلاح‌های هدایت لیزری در نوعی دیگر به نام «قابل حمل توسط خودرو» که می‌تواند روی خودروهای نظامی نصب و استفاده شود. 

 

در واقع یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های این محصول را باید هشداردهی و آگاهی‌بخشی نسبت به سلاح‌های لیزری دانست؛ سلاح‌هایی که روز به روز انواع جدیدی از آن‌ها ساخته می‌شود.

 

این نوع سیستم‌ها به ویژه در منطقه غرب آسیا در اختیار نیرو‌های آمریکایی و متحدان آن قرار دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلیموشک

جمعه 11 شهريور 1401 | 15:47 | علی شیری عباس آباد |